In het begin was dat wennen. In de jaren daarvoor had ik met verschillende doelgroepen gewerkt, meestal gemengde groepen met uiteenlopende niveaus en verzorgingsbehoeften. Daar kon ik met cliënten praten en kregen we vaak ook een verbale reactie terug. Hier was dat anders. Al snel ontdekte ik dat communicatie niet per se uit woorden hoeft te bestaan. Bij deze doelgroep moet je het contact veel kleiner zoeken; een bepaalde lichaamshouding of een gezichtsuitdrukking. Hoe beter je de bewoners leert kennen, hoe duidelijker hun signalen worden. Natuurlijk gebruiken we ook verbale communicatie, maar dan met korte, duidelijke zinnen of soms een enkel woord in combinatie met een gebaar.
Het heeft me anders laten kijken naar de mensen voor wie ik werk. Mensen met een EMB zijn puur en oprecht. Ze zullen zich nooit anders voordoen dan ze zijn. Als je dan een warme glimlach krijgt of een blik van herkenning… dat is zo waardevol. Dat zijn de momenten waar ik het voor doe.
Sommige jongeren zijn hier komen wonen toen ze 18 werden. Het is bijzonder om hen in die overgang naar volwassenheid te begeleiden. Dat doen we niet alleen, maar samen met hun ouders. Zij kennen hun kind door en door en helpen ons om signalen op te merken en de zorg zo goed mogelijk af te stemmen. Dat nauwe contact is niet alleen belangrijk, maar ook nog eens heel erg leuk!
Mensen denken vaak dat alle bewoners met een EMB volledig zorgafhankelijk zijn, in een rolstoel zitten en dat je uitsluitend bezig bent met verzorging. Maar dat klopt helemaal niet. Onze groep bijvoorbeeld bestaat uit jongeren die allemaal kunnen lopen. Natuurlijk heeft een deel van hen ondersteuning nodig bij de dagelijkse handelingen zoals tanden poetsen, aankleden en eten. Maar we begeleiden ook mensen die met een beetje hulp en ondersteuning nog heel veel zelf kunnen. Het wordt tijd dat iedereen zich dit realiseert: EMB-zorg draait om mogelijkheden, niet alleen om beperkingen!
Begeleiding en ondersteuning op maat omvat een groot deel van ons werk. Daar komt veel bij kijken. Goed kunnen observeren is essentieel: bewoners kunnen niet altijd zeggen wat ze voelen of willen, dus je moet de signalen zelf opmerken. Duidelijk en goed kunnen communiceren met collega’s is ook belangrijk. We rapporteren en overleggen veel, zodat we samen de best mogelijke zorg kunnen bieden. Creatief denken in oplossingen is een andere eigenschap die goed van pas komt in dit werk. Soms is een kleine aanpassing al genoeg om een groot verschil te maken in iemands leven.
Werken met mensen met een EMB heeft het hart van Reeske geraakt. Benieuwd hoe jij geluk van je werk kan maken? Onze recruiters vertellen je graag meer.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om apparaatgegevens op te slaan en/of te openen. Door toestemming te geven voor deze technologieën kunnen we gegevens verwerken zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een negatief effect hebben op bepaalde functies en kenmerken.