Tiffany werkt bij reguliere basisscholen én in het speciaal onderwijs. Ze biedt kinderen diverse vormen van 1-op-1 ondersteuning en begeleidt hen met ‘Leespraat’. Dit is een communicatiemethode waar kinderen door visualisatie leren spreken, lezen en schrijven. En ze helpt leerkrachten met kinderen die extra ondersteuning nodig hebben in de klas. “Daar gaat het vooral om gedragsregulatie”, legt ze uit, “Bijvoorbeeld wanneer de spanning bij een kind oploopt. Dan werk ik even met hem of haar buiten de klas of we gaan een stukje wandelen”. Sommige kinderen hebben tijdens de schooldag wat zorg nodig. Ook die taken doet Tiffany met veel plezier. Zoals het verschonen van de allerkleinsten en het ondersteunen van een aantal kinderen bij het eten.
Volgens Tiffany is het belangrijk dat de aanpak op school thuis wordt voortgezet. “Daarom houd ik ouders constant op de hoogte via mijn rapportages, informatie in de schooltas en Whatsapp”. In de vakanties begeleidt Tiffany kinderen ook thuis. Zo houden ze structuur en regelmaat. Ze benadrukt het belang van die vinger aan de pols. “Een kind twee weken niet zien kan betekenen dat het drie stappen achteruit gaat. Bovendien is het fijn om het kind in de thuissituatie te zien en persoonlijk contact met ouders te hebben.”
Tiffany kan in het onderwijs veel van zichzelf kwijt. “Met mijn creativiteit zorg ik steeds weer voor nieuwe ingangen. Ik gebruik bijvoorbeeld handpoppen om moeilijke situaties te doorbreken. Ook bij ‘Leespraat’ bedenk ik spelvormen die passen bij hun interesses. Zo ging ik aan de slag met een jongetje dat niet kon praten. Hij is dol op dieren en met mijn ‘beestenplaatjes’ leert hij nu woorden. We zijn inmiddels zover dat hij daadwerkelijk kan praten”. “Dat vind ik echt geweldig”, voegt Tiffany trots toe.
Het zijn niet alleen de kinderen die groeien, ook Tiffany heeft de afgelopen jaren veel geleerd. “Ik ben vooral gegroeid in het begeleiden van kinderen met het syndroom van Down. Daar waar ik in het begin te veel wilde of te snel ging, floten zij mij als het ware terug. Het is toch bijzonder dat mijn eigen groei voor een groot deel te danken is aan kinderen die mij leren wat voor hen werkt”.
Ambulant werken betekent volgens Tiffany vooral zelfstandig werken. “Dat moet ook wel, want in een ad-hoc situatie moet je het zelf oplossen”. Toch ligt de kracht van ambulant werken vooral bij de samenwerking binnen het Daelzicht-team. Tiffany kan altijd bij haar collega’s terecht en dat voelt als een warm bad. “Via Whatsapp, e-mail, Dropbox of gewoon een belletje; we weten elkaar altijd te vinden. Je werkt alleen, maar je staat er absoluut niet alleen voor.”
Geduld en inlevingsvermogen zijn volgens Tiffany belangrijke eigenschappen om te werken binnen het domein Kind, jeugd en gezin. “Ook moet je duidelijkheid en structuur bieden, je grenzen aangeven en met humor de dingen af en toe wat luchtiger maken. Creativiteit komt vooral bij ‘Leespraat’ goed van pas. Bij Daelzicht zijn we al heel ver met de doorontwikkeling hiervan en je kunt er heel veel mee bereiken! Sowieso is het werken met kinderen enorm dankbaar en toekomstgericht.”
Gaat ook jouw hart sneller kloppen van het werken met deze kinderen, jongeren en hun gezinnen? Neem dan een kijkje op onze vacaturewebsite of neem contact op met een van onze recruiters. Door heel Limburg hebben wij een breed en divers zorgaanbod voor het werken met deze geweldige doelgroep. We denken graag met je mee!